Hittade en jätteintressant studie om marknadsföring inom restaurangbranschen.
Denna studien visar tydligt på varför det är så viktigt för krögare att gå en vettig kurs i marknadsföring
Hela studien hittar ni längst ner på sidan.
InledningAnledningen till att vårt intressei marknadsföring av restauranger har utvecklats är att vikänner att det är en del som har fått för liteutrymme i vår utbildning vid restaurangmanager-programmet på Göteborgs universitet. Då omsättningen sedan 2007 stadigt har minskat irestaurangbranschen, se bilaga2 (Sveriges hotell och restaurangföretagare, 2008a), kan manargumentera att vikten av kostnadseffektivmarknadsföring har ökat. Bilaga 2 påvisarbranschens omsättningsnedgång sedan 2007. Medbakgrund av den vikande försäljningenville vi se hur detta påverkar det marknadsföringsrelaterade områden.Vi anser att behovet att synasoch kunna marknadsföra sig själv och sin verksamhet är avyttersta betydelse i dagens samhälle med ökad konkurrens och den rådande ekonomiskasituationen vi befinner oss i. Behovet av en lyckad marknadsföring bekräftades under arbetetsgång av våra informanter.För att få ökad insikt vill vi även ge en översikt av restaurangerna som de tillfrågadeinformanterna arbetar på och deras syn på marknadsföring under det senaste decenniet motbakgrund av rådande företagsklimat. Vi hoppas att på detta sätt kunna se vilka trender somhar avtagit och dött ut, samt vilka strategier som hör framtiden till.Användandet av ”nya” medier samt nya Internetfenomen som till exempel bloggar ochcommunities (Internet, mobiltelefoni) ökar regelbundet. Andelen personer som använtInternet regelbundet under första kvartalet åren 2003 till 2008 varierade mellan 69 procent år2003 och 84 procent år 2008 (SCB, 2008a). Därförbör detta också reflekteras i branschensmarknadsföringsstrategier och kanaler.Marknadsföring är och kommer att bli mer vitalför en lyckad affärsrörelse och speciellt dåinom upplevelseindustrin enligt flera av informanterna. Som restaurangmanager kommer mandagligen att arbeta med frågor som har med marknadsföring att göra då samspelet mellan gästoch personal i allra högsta grad också berör marknadsföring. Dennuvarande lågkonjunkturenpåverkar oss alla men hur påverkar den marknadsföringen på en restaurang och hur kan manutnyttja marknadsföring för attfå ut en maximal avkastning på satsat kapital.